PAISAJES OBSERVABLES revolves around the production of alternative forms of visuality, and the generation and collection of meanings in images. The landscapes that have been recorded in the province of Palencia, the events will be a digital canvas on which to operate and recode a collective portrait of the inhabitants of the province who have participated and of the visitors in the Exhibition Hall.
This is a tale of places that do not really exist and people who do not inhabit those places. A hybrid image that is related to the hybridization process of a medium - the digital one- that builds invented images without losing the capability they have to imagine and question ourselves.
The idea of a romanticized nature as a background scenario where human activity takes place has been developed sufficiently by culture and art and is still valid for this project. But, inevitably, the artist has to complement the landscapes recorded outside the touristic circuits of the province that evoke her memory, with a reflection that takes us to contemporary times and a language where computing is an effective tool by offering us new, broad and complex perspectives.
The strategy has been to represent the multiplicity and randomness of concepts such as Space, Landscape, Time, Territory, Place, Belonging and Memory with an algorithm that regenerates in real time and raises new points of view by reducing the videographic frame to fragments, developing a not only fragmented but relative perception of the world, thus far from the documentary or imitative representation of nature.
PAISAJES OBSERVABLES gira en torno a la producción de formas alternativas de visualidad, y de generación y recolección de significados en las imágenes. Los paisajes que se han grabado en la provincia de Palencia, los acontecimientos, lo documental va a ser un lienzo digital sobre el que operar y recodificar un retrato colectivo de los habitantes de la provincia que han participado y de los visitantantes en la Sala de exposiciones.
Un relato de lugares que no existen en la realidad y personas que no habitan esos lugares. Una imagen hibrida que tiene que ver con el proceso de hibridación de un soporte -el digital- que construye imágenes inventadas sin perder de vista la dimensión que éstas poseen para imaginarnos y cuestionarnos.
La idea de una naturaleza romantizada como escenario de fondo donde se desarrolla la actividad humana ha sido desarrollada por la cultura y el arte suficientemente y sigue siendo válida para este proyecto pero inevitablemente la artista cuenta con complementar los paisajes grabados fuera del circuito turistico de la provincia que evocan su memoria, con una reflexión que nos lleve al tiempo contemporáneo y un lenguaje donde la computación sea una herramienta eficaz al ofrecernos perspectivas novedosas, amplias y complejas.
La estrategia ha sido representar la multiplicidad y la aleatoriedad de conceptos como Espacio, Paisaje, Tiempo, Territorio, Lugar, Pertenencia y Memoria con un algoritmo que se regenera en tiempo real y plantea puntos de vista que reducen a fragmentos el encuadre videográfico, elaborando una percepción no solo fragmentada sino relativa del mundo, alejada entonces de la representación documental o imitativa de la naturaleza.